10 March 2013

I've decided !

Its been so long since the last time I wrote my last post , right ? Hehe . Sorry . Now , I'll update about my current life :) Hoho . Sounds great ! HAHA ><

Jadi , saya telah memutuskan sesuatu ! Apakah ia ? Ianya mengenai karier saya yang saya sering pening kepala memikirkannya . Yes ! Saya nak sangat menjadi dan bergelar seorang engineer but saya sedar risiko yang akan dihadapi kerana negara kini banyak mengambil jurutera dari kalangan LELAKI . So man , be proud of it okay ! Huh -,- I don't know why ! Adakah kerana mereka menganggap wanita ini lemah ? Oh no ! Memang sometimes betul pun sebab wanita ini beremosi tapi saya sukakan engineering ! Huhu . Seems like I have to change my ambition . And insyaAllah selepas berfikir dengan waras I've decided to become A Translator or Language's Lecturer maybe :)

It was my late mom's hope . This was my last conversation with my late mom about my career long time ago . If I'm not mistaken It was after my PMR's result .

She : Nadia bolehlah sambung Sains Tulen tahun depan kan .
Me : Yup ! Memang nadia nak sambung Sains pun mak . Nadia nak jadi doktor boleh tak ?
She : Takpayah la jadi doktor , nanti sibuk takde masa untuk diri sendiri dan keluarga .
Me : Hmmm :/ Yeke ? (Tapi nadia nak jadi doktor . Boleh rawat penyakit mak nanti - talked to myself)
She : Jadilah pensyarah ke cikgu ke okey dah .
Me : Hmm , okay :)

Masa tu nadia fikir satu je . Nadia nak ambil jurusan Sains Tulen sebab nadia nak jadi Doktor dan merawat Mak sampai sembuh . Tapi Allah tu Maha Berkuasa dan setiap pesanan mak tu berguna . She knows what's best for me and mak lebih tau kekurangan dan kelebihan aku . Jadi dia tahu tahap mana dan sejauh mana aku boleh pergi . Dan sampai satu tahap Allah telah mengambil Mak kembali ke sisiNYA . Masa tu hanya Allah saja yang tahu apa yang aku rasa . Memang payah untuk terima kenyataan kan . She was my mother , my bestfriend , my everything . Allahuakbar ! Lama jugak aku fikir tentang hala tuju hidup aku ni sampailah satu masa Allah mencampakkan satu rasa dalam diri aku iaitu takkan jadi Doktor . Aku akan jadi benda lain . Dan aku mula meminati subjek Physics & AddMaths since form 4 . Setelah kaji mengkaji aku nak jadi engineer ! Memang time tu tekad abes ar nak jadi jurutera .

Pastu , setelah tamat SPM . Tibalah masa untuk isi borang UPU . Aku pening dan pening which one is my right choice ! Aku takut tersalah pilih . Aku minta pendapat abang sulung aku then he said ambillah Tesl . Lagipun Jurutera ni jarang for perempuan . Majoritynya lelaki ! Sometimes aku rasa wah , untungnya lelaki ni ! And , setelah muhasabah balik , itulah kuasa Allah . DIA menjadikan setiap sesuatu tu ada kelebihan dan kekurangannya . Jadi , aku tak boleh mengeluh mahupun berputus asa . Aku kena fikir betul2 demi masa depan . Lagipun tak semua benda yang kita impikan akan menjadi kenyataan kan ? Jadi jika aku tak dapat tawaran kejuruteraan its okay then sebab aku nak jadi Pensyarah Bahasa for French or English maybe . InsyaAllah , pray for me okay :)

Last but not least , Nadia nak minta bantuan korang semua yang sedang membaca post ni *kalau ada* HAHA >< Minta doakan kejayaan Nadia dan kawan-kawan Nadia didalam Keputusan SPM yang bakal diumumkan tidak lama sahaja lagi ----> 20MAC2013 . Semoga kami semua mendapat keputusan yang cemerlang seterusnya dapat memajukan bangsa , agama dan negara insyaAllah Amin :)

P/S : Maaf untuk kata ganti nama diri yang kejap 'Saya' kejap 'Aku' . Sorry for everything ya . Love you all ^^

Sedikit petikan bahasa Perancis yang baru Nadia pelajari :)

1. Bonjour / Hello
2. Salut / Hi or bye
3. Au Revoir / Good Bye
4. ça va? / Is everything alright?
5. Comment allez-vous? / How are you? (to a group or you don't know well the person)
6. Comment vas-tu? / How are you (to a buddy, family member...)
7. Bien / Well or Fine
8. Très bien / Very well
9. Pas trop mal / Not too bad
10. Comme ci comme ça, couci-couça / So so
11. Et vous? / And you (Formal or plural)
12. Et toi? / And you (Informal)
13. Comment vous appelez-vous? / What is your name? (to a group or you don't know well the person)
14. Comment t'appelles-tu? / What is your name? (to a buddy, family member...)
15. Je m'appelle Jean / My name is Jean
16. Monsieur / Sir or Mr
17. Madame / Madam or Mrs
18. Enchanté / Nice to meet you
19. Je m'appelle Paul, et vous, comment vous appelez-vous?
20. à bientôt / See you later (but another day)
21. Bienvenue / Welcome 

Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar !

2 comments:

  1. INSYAALLAH nad !! bgooss lah tuu ,, nnt aq leh bce citer2 yg mu da translate ,, cam essay mu tuh ....bez woot !! daya imaginasi yg sgt tinggi ~~ ><

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks syida :D Semoga kita bersama2 dapat capai cita2 masing2 yek :) Hoho . Essay mana ? BI tuh ? wakaka >< Ha'ah la . Nanti aku nak tulis lam blog ni sal essay haritu ^^ InsyaAllah akan ku lakukan :)

      Delete